پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي

ایرانگردی

نرگس آبیار: من برای صلح فیلم می‌سازم

نرگس آبیار کارگردان فیلم‌هایی چون «شیار 143» و «نفس» گفت: من طرفدار صلح هستم و برای صلح فیلم می‌سازم.

این فیلمساز در گفت‌وگویی تازه درباره دسته‌بندی‌های رایج در سینما گفت: بعضی‌ها فیلمساز را در دسته‌های مختلف مثل فیلمساز دفاع مقدسی یا ضد جنگ و... قرار می‌دهند اما من به شما می‌گویم که من برای صلح فیلم می‌سازم و خود را فیلمساز صلح می‌دانم. من معتقدم اگر فیلمی ساخته شود که مخاطب را ویران کند و بعد از سالن بیرون بفرستد دیگر ضد جنگ نیست، بلکه ضد هنر و ضد انسانیت است. وظیفه‌ هنر این است که آدم‌ها  را بسازد و آن‌ها را به سمت پیراستگی درونی و رستگاری حرکت دهد. اگر قرار باشد فیلمی این‌ ویژگی‌ها  را نابود کند، دیگر به آن فیلم نمی‌گویم.

نرگس آبیار فیلمساز موفق کشورمان که با فیلم «شیار 143» بیش از پیش شناخته شد، این روزها فیلم جدیدش «نفس» را بر پرده سینماها دارد. نرگس آبیار در مورد این فیلم می‌گوید: هرگز به موفقیت‌های «شیار 143» فکر نمی‌کنم و این فیلم هم کاملا نسبت به فیلم قبلی‌ام متفاوت است.

 آبیار در خصوص فیلم نفس اشاره کرد که این فیلم را با همکاری موسسه سینمایی فارابی و شرکت نورتابان ساخته و بودجه این فیلم بسیار کمتر از آن چیزی بوده که برای هزینه‌های فیلم کافی باشد. این فیلمساز اضافه کرد بر خلاف آنچه دیگران فکر می‌کنند، هزینه‌های فیلم مرا نهاد خاصی تقبل نمی‌کند و برخی ذهنیت‌ها اشتباه است.

وی درباره فیلم «نفس» افزود: من همواره دوست دارم که در فیلمسازی فضاهای مختلفی و داستان‌های گوناگونی را تجربه کنم و باید بگویم که فیلم «نفس» با «شیار 143» کاملاً فرق دارد و در این فیلم آن فضای تراژیک وجود ندارد و سعی کرده‌ام فیلم جدیدم فضای نو تری داشته باشد.

این فیلم جدید فضایی رئال دارد و در قالب انیمیشن هم کار شده است. نرگس آبیار خاطرنشان کرد که کودک داستان او علاقه زیادی به نقاشی دارد و فیلم را با نگاه او جلو می‌برد. وی اضافه کرد پس از اتمام فیلمبرداری کار انیمیشن را شروع کردیم و تمام تلاش‌مان این بود که این فضا کاملاً روی کار بنشیند و دل مخاطب را نزند و برای او قابل قبول باشد.

این انیمیشن برای مخاطب کودک نیست و آبیار در این باره گفت: شاید فضای انیمیشن این موضوع را بیان کند اما در فیلم من، شخصیت کودک بیشتر با داستان‌ها و گفته‌های پدرش همراه است. آبیار افزود: در هیچکدام از فیلم‌هایم به دنبال زدن حرف‌های بزرگ نیستم و قصه همواره با جزئیات پیش می‌رود.

م ب / س م

این مطلب را به اشتراک بگذارید